21 Ağustos 2008 Perşembe

"Kağıt Tabaklar" etkinliği

Ankara Üniversitesinden değerli arkadaşım Yrd. Doç. Dr. Ferda Gürsel, onun sevgili öğrencileri ile birlikte Yavuz Sultan Selim Anadolu Lisesi 9. sınıf öğrencilerine uyguladığımız bir ders planını aşağıda görebilirsiniz.

Aslında bu etkinliğe ait elimde video da var ama henüz nasıl ekleyeceğimi bilmiyorum:)
Öğrencilerim bu etkinliğe bayılmıştı. Buna benzer birkaç etkinlik daha eklemeye çalışacağım. Biz bu çalışmayı Sabancı Üniversitesi Eğitimde iyi örnekler konferansında poster bildiri olarak sunduk.




UÇUŞAN KAĞIT TABAKLAR

Ders: Beden eğitimi
Sınıf: 9. sınıf
Süre: 45 dakika
Amaç: 21 Serbest Cimnastikte İyi Duruş Alışkanlığı Edinebilme
22 Serbest Cimnastik İle İlgili Koordinasyonu Geliştirebilme
Davranışlar:
Geliştirilen beceri alanları: Algılama, sabırlı olma, problem çözme, işbirliği
Öğretim Yöntem ve Teknikleri: Yönlendirilmiş buluş.
Araç ve Gereçler: Kağıt veya plastik tabaklar, masa tenisi topları, tenis topları, gazete ruloları
Ön Hazırlık:
Güvenlik Önlemleri:
Açıklama: iklim koşullarının dışarıda ders yapılmasına elverişli olmadığı durumlarda öğrencileri aktif kılmak ve işbirliğine yöneltmek için seçilmiş olan bu etkinlikler aynı zamanda öğrencilerdeki beden eğitimi dersinin sadece toplarla yapılabileceği ön yargısını değiştirmeye yöneliktir.

ÖĞRENME-ÖĞRETME SÜRECİ

Giriş: Derse hazır bir şekilde bekleyen öğrencilerle selamlaşılır, ders yoklaması alındıktan sonra hazır bulunuşluk düzeyini ölçmeye yönelik birkaç soru sorulur.
Derse geçiş (Motivasyon): Kağıt bir tabak öğrencilere gösterilerek “Bugünkü ders aracımız bu kağıt ve plastik tabaklar. Sizce nasıl bir ders işleyeceğiz?” sorusu sorulur. Öğrencilerden gelen cevaplar dinlenir ve derse karşı merak uyandırma sağlanır.
Esas devre (işleniş): Helezon Etkinliği
Her öğrenciye birer kağıt tabak ve masa tenisi topu verilir. Sağ elin ayası üzerinde bir kağıt tabak üzerinde de masa topu vardır. Hareketin yapılışı süresince topun düşmemesi gerekir. Top bileğin yardımıyla tabağın içinde sekiz hareketini çizmelidir. Hareketin zorluğu bütün dönme süreci boyunca masa tenisi topunu düşürülmeyecek şekilde yatay olarak tutunmaktadır. Hareketi çeşitlendirmek için bilekle sekiz hareketi çizilmesi istenebilir. Yine topun düşmemesi amaçtır.
Dışarıdan öğrencilerin etkinlikteki duyguları gözlemlenerek hemen diğer bir etkinliğe geçilir.

Masa Tenisi topunu sürmek:
Bir çizginin arkasında sıralanmış 4 grup hâlindeki öğrencilerden grup başlarına birer tabak ve masa tenisi topu verilir. Kişiler kağıt tabağı yelpaze gibi kullanarak topu karşı çizginin gerisine taşımaya çalışır. Aynı anda çıkış yapan dört kişiden önce ulaşan grup bir puan kazanır. Grup üyelerinin hepsi hareketi tamamladığında en çok puanı alan grup oyunu kazanmış olur.
Çeşitlendirme: Engelli bir parkurda düzenlenerek oynanır. (Dar kapılar, bir eğimden yukarı).
Çeşitlendirme: Bir orta çizgi vardır, burada rakip takımdan birisi ters yöne yelpazeler. Grupların performansı izlenerek çeşitlendirmeler kullanılabilir. Ardından diğer etkinliğe geçilir.

Çinli Koşusu:
Her takım üyesine bir kağıt tabak, tenis topu ve masa tenisi topu verilir. Kişi tabağı kafasına, tenis topunu dizlerinin arasına sıkıştırır, bir elin avucunda kağıt tabak ve içinde masa tenisi topu taşır. Hareketin doğası gereği öğrenciler küçücük adımlarla yürüyerek en kısa zamanda karşıya gitmeye çalışır. Her hangi malzemeyi düşüren başlangıç çizgisine döner. Bu şekilde karşıya geçen her öğrenci grubuna bir puan kazandırır.
Çeşitlendirme: Karşılıklı iki grup vardır. Gruplar yer değiştirir.

Nakil Kademesi:
Her takım üyesi sırası gelince kağıt rulosu ile bir kağıt tabağı istediği şekilde bir dönüş işaretinin çevresinde dolaştırır. Diğer oyuncuya kağıt ruloyu teslim eder. Başlarının üzerinde de bir kağıt tabak taşımak zorundadırlar. Tabaklardan biri düşerse baştan başlamalı. İlk önce bitiren takım kazanır.
Sonuç ve Özet (Soğuma):

Problem çözme ve işbirliğine yönelik son olarak “Kağıt tabak istifi” etkinliği yaptırılır.
Kağıt tabak istifi:
Gruplar içlerinden bir kişiyi seçerek o kişinin etrafında daire oluşturur. Seçilen Kişiler grup üyelerinin yardımıyla olabildiğince çok sayıda kağıt tabağı vücudunda istiflemeye çalışır. İstif yapılan kişi diğer gruplar tarafından görülmeyecek şekilde dairenin ortasında yer alır. Ayaklarına, kollarına, vs dizerler. Kağıt tabaklar üst üste taşınamaz. Belirlenen sürenin sonunda dairedeki öğrenciler açılarak istif yapılan kişinin görünmesini sağlar. Tabaklar sayılarak en çok istif yapan öğrenci ve grubu alkışlanır.
Çeşitlendirme: Sürenin sonunda istif yapılan öğrenci istifi bozmadan belirli bir mesafeyi yürüyebilir.
Değerlendirme:
Etkinliklerin bitiminde daire oluşturan öğrencilerle yere oturularak kağıt tabak etkinliklerinin değerlendirilmesi yapılır. Etkinliklerin olumlu ve olumsuz tarafları, yaş seviyesine uygunluğu gibi unsurlar üzerine konuşulur. Eğlenip eğlenmedikleri, bazı etkinliklerde nasıl işbirliğine ihtiyaç duydukları ve nasıl problem çözdükleri sorulur. Bugünkü dersin asıl amacının beden eğitimi dersinde değişik materyaller kullanarak fiziksel etkinliklerde keyifli dakikalar geçirilebileceğinin gösterilmesi olduğu belirtilir.